Terminem depresja określa się zespół objawów emocjonalnych takich jak smutek, przygnębienie, brak doświadczania przyjemności, poczucie winy, niepokój i lęk, które utrzymują się przez dłuższy czas. Bardzo często osoby cierpiące na depresję mają problemy z koncentracją, niską samoocenę, szybko się męczą, mają zaburzenia snu, nie odczuwają potrzeby kontaktów międzyludzkich. Objawy somatyczne takie jak bóle brzucha, głowy, ból w klatce piersiowej również występują przy tym zaburzeniu.
Zmiany w zachowaniu dziecka, które powinny zaniepokoić rodziców i być sygnałem aby udać się do specjalisty:
- przedłużający się zły nastrój u dziecka,
- problemy z porannym wstawaniem,
- rozleniwienie, niechęć do wysiłku fizycznego,
- drażliwość,
- problemy z nauką, pogorszenie ocen w szkole,
- utrata zainteresowań,
- zła samoocena,
- utrata apetytu,
- problem z podejmowaniem decyzji.
Depresja jest chorobą dziedziczną, bardzo często przy rozpoznaniu dziecka okazuje się, że jeden z rodziców również na nią cierpi. Występowanie depresji w rodzinie aż trzykrotnie zwiększa możliwość wystąpienia tego zaburzenia u dziecka.
Jakość funkcjonowania w rodzinie ma duże znaczenie w występowaniu depresji, czynnikami sprzyjającymi są m.in.:
- śmierć bliskiej osoby,
- uzależnienia rodziców,
- przemoc stosowana wobec dziecka,
- zły stan materialny rodziny,
- zaniedbywanie dziecka,
- rozwód rodziców,
- przewlekła choroba dziecka lub bliskiego członka rodziny,
- separacja od rodziców w okresie wczesnego dzieciństwa,
- problemy w szkole i z rówieśnikami.
Zaburzenia depresyjne mają bardzo negatywny wpływ na rozwój dziecka, zaburzają relacje i więzi z rodzicami oraz rodzeństwem. Niekorzystnie wpływają także na jakość kontaktów z rówieśnikami, wyniki w nauce, ułatwiają rozwój uzależnień od środków psychoaktywnych, a w najgorszym przypadku prowadzą do samobójstwa. Dlatego bardzo ważne jest, żeby zaburzenie to było możliwie szybko zdiagnozowane i właściwie leczone. Dziecko powinno zostać zbadane przez psychologa i psychiatrę dziecięcego. Na podstawie badań i wywiadu z dzieckiem oraz z rodzicami zostaje opracowany plan terapeutyczny, który obejmuje psychoterapię dziecka, porady dla rodziców, psychoedukację oraz terapię farmakologiczną. Głównym celem leczenia terapeutycznego jest łagodzenie objawów depresji. Istotną rolę ogrywa także poprawa relacji z rówieśnikami, zaakceptowanie i polubienie siebie, nauka radzenia sobie ze stresem, odzyskanie wewnętrznej równowagi.
Żeby zapobiegać występowaniu czy pogłębianiu się depresji u dzieci należy umieć szczerze rozmawiać z dzieckiem o wszystkim co zdarza się w jego życiu, zbudować silną więź i poczucie zaufania dziecka wobec rodzica. Należy unikać stresujących sytuacji, których dziecko nie musi być świadkiem. Jeśli dzieje się coś co nas niepokoi trzeba niezwłocznie szukać pomocy u specjalisty, im wcześniej wykryta choroba tym większe szanse na wyleczenie.
Martyna Keczmerska
Psycholog
Pytania do informatora
Brak opublikowanych odpowiedzi do pytań lub nie zadano pytań dotyczących tego informatora.